Tento materiál má statut Otevřeného herního obsahu a je určen pro veřejné používání v rámci definice Veřejné herní licence verze 1.0a.
Plachetní loď je základním kamenem jakéhokoliv fantasy dobrodružství na moři, s plachtami napínanými větrem, slanou vůní moře a kupícími se bouřkovými mračny na obzoru. Život na vlnách moří nabízí vzrušení i nebezpečí. Avšak předtím, než můžeš vytáhnout plachtu a vyplout vstříc dobrodružství, potřebuješ loď. Následující text obsahuje nová pravidla pro vymýšlení a stavbu nejrůznějších člunů a lodí. Tato pravidla vám umožní vytvořit historické i fantasy lodě, které bez problémů zapadnou do jakéhokoliv světa a tažení.
První krok ve stavbě plachetnic je odpověď na dvě jednoduché otázky: „Jaký druh plachetnice chci?“ a „Co s ní chci dělat?“ Potřebuješ malou loďku, abys mohl cestovat po místních řekách, nebo potřebuješ velkou nákladní loď na dlouhé plavby přes moře? Stačí ti jednoduchá plachetnice nebo chceš mít něco výjimečného, např. ponorku nebo podobně jedinečnou loď? Odpovědí na tyto otázky si velmi ulehčíš následující skládání jednotlivých kousků konstrukce lodi do sebe. Pro lepší představu toho, jaký typ lodi je nejvhodnější pro tvé účely a požadavky, nejprve uvedeme krátký seznam lodí běžně používaných na vodách většiny fantasy světů.
Bárka: Na délku měří 10 až 50 stop, unese náklad až čtyři tuny za každých 10 stop délky. Nevýhodou bárek je jejich malá odolnost a spolehlivost při plavbě po moři, takže jejich provoz se omezuje jen na relativně klidné, mělké vody. Bárky se nejčastěji používají na přepravu lidí a nákladu po velkých řekách a jezerech.
Karavela: Jejich robustní konstrukce dosahuje délky až 70 stop a šířky až 20 stop. Jsou to několika podlažní hrady moří i oceánů, které unesou standardní posádku 40 mužů a až 10 tun nákladu. Díky velkým prostorám na přídi i zádi jsou častou volbou mořeplavců chystajících se na dlouhou plavbu.
Koga: Koga měří na délku 75 až 90 stop, na šířku 20 až 30 stop, díky čemuž je na moři mnohem stabilnější než klasická bárka. Velká koga může vézt posádku až 60 mužů a velký náklad k tomu, až 150 tun. Mnoho kog je vybaveno kastely, kde je možno se schovat před nepřízní počasí nebo během boje.
Rybářský člun: Jsou to zdaleka nejběžnější námořní plavidla, vyskytující se zejména u pobřeží civilizovaných zemí. Mívají nejrůznější tvar i velikost, průměrný rybářský člun měří na délku 30 stop, na šířku 6 stop, má jeden malý stěžeň a plachtu. Přestože nejsou velké, rybářské čluny jsou velmi spolehlivé a často se používají i na krátké plavby po moři. Unesou až půl tuny nákladu. Posádka se během špatného počasí může ukrýt v malých krytých prostorách na přídi.
Velká galéra: Pravá mořská pevnost, velká galéra, měří na délku v průměru 130 stop, na šířku 20 stop. Díky mnoha veslům a až třem stěžňům s velkými plachtami jsou tyto galéry na svou velikost nečekaně rychlé a obratné. Při své rychlosti navíc mohou velké galéry unést až 200 tun nákladu a 200 pasažérů, posádku a vojáky.
Drakkar: Konstrukce proslulá svou spolehlivostí na otevřeném moři je tzv. dlouhá loď. Na délku měří v průměru 60 stop, na šířku 22 stop. Obvykle má posádku 50 mužů, přičemž je na ní prostor pro dalších 120 pasažérů. Jedinou nevýhodou dlouhých lodí je, že nemá prostory pro ukrytí velkého nákladu - pojme pouze 10 tun. Díky početným veslům, velké plachtě a rychlému tvaru trupu byla dlouhá loď oblíbenou lodí pro dlouhé zámořské plavby a pobřežní nájezdy.
Prvním a nejzávaznějším krokem při sestavování lodě je výběr jejího trupu. Právě trup lodě je ve většině případů rozhodující faktor pro základní funkčnost budoucí lodě. Menší trupy jsou sice levnější a většinou usnadňují manévrování lodí, omezují možnosti osazením pohonem, pancéřováním, posádkou a výzbrojí. Větší trupy mohou dát prostor i pro více pohonů najednou, více výzbroje, větší náklad, větší posádku. Velké lodě jsou ovšem také velmi nákladné; trvá to déle je postavit a postavy na nízkých úrovních je mohou získat jen s obtížemi. Je důležité mít dobrou představu o tom, co od své plachetnice potřebuješ a jaké jsou tvé dlouhodobé plány. Níže je uveden seznam trupů, z něhož je možné si vybírat.
Velikost: Právě ta nejvíce ze všeho definuje základní určení lodě. Např. malé lodě jsou vždy určeny jen pro krátké cesty, většinou po řekách a jezerech. Kolosální lodě jsou na druhou stranu spolehlivá zámořská plavidla, válečné nebo nákladní lodě určené pro daleké plavby nebezpečnými vodami. Níže uvádíme průměrné délky a šířky lodí každé velikostní kategorie. Rozměry trupů daných kategorií nelze srovnávat s rozměry tvorů spadajících do stejné kategorie velikosti! Pravidla pro souboj lodí jsou uvedena v Námořních bitvách.
Typ | Délka | Šířka |
---|---|---|
Malý | 10 stop | 10 stop |
Střední | 30 stop | 10 stop |
Velký | 30 stop | 15 stop |
Obrovský | 75 stop | 20 stop |
Gigantický | 90 stop | 25 stop |
Kolosální | 130 stop | 30 stop |
Cena: Cena představuje cenu surovin potřebných k samotné stavbě; ceny ostatních vylepšení (pohon, výzbroj, atd.) jsou uváděny zvlášť. Jedná se o průměrnou cenu, která se samozřejmě může lišit podle dostupnosti jednotlivých materiálů v daném světě nebo lokalitě.
Velikost | Cena | Tvrdost | Síla trupu | Životy | Rychlost | Pozice pohonu | Pozice výzbroje | Náklad | Posádka | Čas |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Malý | 50 zl | 5 | 2 palce | 20 | +20 stop | 5 | 2 | 500 lb. | 2 | 1 týden |
Střední | 350 zl | 5 | 2 palce | 20 | +10 stop | 15 | 8 | 1000 lb. | 3 | 2 týdny |
Velký | 700 zl | 5 | 3 palce | 30 | +0 stop | 25 | 12 | 8 tun | 6 | 3 týdny |
Obrovský | 5 000 zl | 5 | 4 palce | 40 | -10 stop | 30 | 18 | 10 tun | 45 | 1 měsíc |
Gigantický | 10 000 zl | 5 | 5 palců | 50 | -15 stop | 35 | 20 | 150 tun | 60 | 3 měsíc |
Kolosální | 15 000 zl | 5 | 6 palců | 60 | -20 stop | 40 | 24 | 200 tun | 200 | 4 měsíce |
Tvrdost: I na mořská plavidla se vztahují standardní pravidla pro tvrdost objektů. Tento sloupec udává tvrdost trupu lodi. Tvrdost jiných částí lodě, např. paluby, stěžňů nebo plachet, je uvedena v Poškozování lodí. Tento sloupec předpokládá, že trup je postaven ze dřeva. Níže uvádíme jiné základní suroviny.
Materiál | Tvrdost | Životy | Průměrná síla | Postih k rychlosti | Oprava ceny |
---|---|---|---|---|---|
Dřevo | 5 | 10/palec | 2-6 palců | -10 stop/3 palce | +1 000 zl/3 palce |
Železo | 10 | 30/palec | 2 palce | -15 stop/1 palec | +10 000 zl/1 palec |
Mitril | 15 | 30/palec | 2 palce | -5 stop/1 palec | +20 000 zl/1 palec |
Adamantium | 20 | 40/palec | 2 palce | -10 stop/1 palec | +30 000 zl/1 palec |
Použití jiných materiálů na stavbu větší lodě je finančně velmi náročné a může navíc vyžadovat souhlas DM ohledně k dostupnosti daných materiálů. Ve většině fantasy světech loďařští mistři nemají znalosti a vybavení potřebné ke stavbě kovových lodí. DM ale může povolit dodatečné oplátování lodí kovovým plechem na dřevěnou kostru lodi. Odlišná cena stavby, která vyplývá z jiných materiálů, je uvedena v tabulce. Oprava ceny se u dřevěných konstrukcí trupu uplatní v případě, že je silnější než je u trupu dané velikosti běžné.
Síla trupu: Tento sloupec uvádí průměrnou sílu trupu lodi. Lodě určené pro mořeplavbu mívají obvykle trup zhotoven z několika palců pevného dřeva, ve vzácných případech je ale možné použít i jiný materiál. Tato tabulka mění výsledné hodnoty uvedené v tabulce Lodní trupy, proto zde uvádíme i pravidla pro jejich výpočet u dřevěných trupů.
Životy: Toto je množství poškození, které vydrží každá jednotlivá část trupu lodi, čtverec o velikosti 5 stop. Počet životů závisí na použitém materiálu a síle trupu. Pravidla pro prorážení trupů jsou uvedena v Poškozování lodí.
Rychlost: Zde je uvedena oprava k počtu stop, které dokáže loď urazit za kolo. Menší trupy jsou mnohem pohyblivější než ty větší, takže se při stejně silném pohonu pohybují rychleji.
Pozice pohonu: Jedná se o číslo udávající velikost pohonu, který trup lodi unese. Přestože jsou malé trupy pohyblivější, ty větší jsou zase schopny unést třeba i více druhů pohonu.
Pozice výzbroje: Jedná se o číslo, udávající velikost výzbroje, kterou trup lodi unese. Menší lodi mají jen malou nebo vůbec žádnou výzbroj, protože se na ně buďto vůbec nevejdou nebo nemají dodatečně zesílenou konstrukci. Ve fantasy světě je pravděpodobné, že malé lodě budou mít magické obrany i výzbroj, které nekladou na trup takové nároky.
Náklad: Toto množství nákladu (v librách nebo tunách) je trup schopen pojmout a unést. Obecně se dá říct, že větší trupy mají speciální skladiště, určené pro uložení nákladu a zásob. Menší trupy mohou mít nástavby, do kterých se dávají zásoby, nebo prostě náklad připevní na hlavní palubu.
Posádka: Uvedený počet mužů posádky je zapotřebí k efektivnímu řízení lodi na moři. V tomto čísle je zahrnut i kapitán nebo kormidelník.
Čas: Zde je uvedena doba, kterou trvá stavba daného trupu. Je založena na rozumné délce prací za den a dostupnosti surovin a zdrojů. Pokud jsou k dispozici další dělníci nebo existují nějaké další výhody (nebo nevýhody), uvedenou dobu stavby trupu je možné patřičně upravit.
Jakmile je vybrán trup, musíš si vybrat druh pohonu. Právě tato volba určí jakým způsobem - a jak rychle - se loď pohybuje. Každá kategorie trupu má určitý počet pozic pohonu, které je na to možno využít. Je jasné, že menší lodě mají méně možností, než ty větší.
Pozice pohonu reprezentují velikost a váhu zvoleného mechanismu pohonu, stejně jako jeho využitelnost na konkrétní velikosti trupu. Při vybírání systému pohonu postupuj opatrně a ujisti se, že jsi vybral ten nejefektivnější pohon. Níže uvádíme různé druhy pohonu a jejich konkrétní popis.
Typ | Stojí pozic | Cena | Tvrdost | Životy | Rychlost | Čas |
---|---|---|---|---|---|---|
Plachta, malá | 5 | 25 zl | 1 | 2 | 10 stop | 3 dny |
Plachta, střední | 10 | 50 zl | 1 | 2 | 25 stop | 1 týden |
Plachta, velká | 15 | 100 zl | 1 | 2 | 40 stop | 2 týdny |
Vesla (jedna sada) | 5 | 25 zl | 5 | 30 | 10 stop | 1 týden |
Tažný postroj, střední | 5 | 100 zl | 2 | 20 | rychlost tvora | 3 týdny |
Tažný postroj, obrovský | 10 | 200 zl | 2 | 30 | rychlost tvora | 4 týdny |
Tažný postroj, kolosální | 15 | 3100 zl | 2 | 40 | rychlost tvora | 5 týdnů |
Parní stroj | 35 | 50 000 zl | 10 | 320 | 80 stop | 8 týdnů |
Plachty jsou standardním pohonem pro většinu lodí plujících po mořích a oceánech. Plachty jsou zhotoveny ze silného plátna nebo látky, mají tvrdost 0 a 2 životy. Třída zbroje plachty vyplývá z její velikosti.
Velikost plachty | TZ |
---|---|
Malá | 5 |
Střední | 3 |
Velká | 1 |
Více plachet dá větší rychlost, nejedná se ovšem o prostý součet. Každá další plachta navíc je méně znát. Bonus k rychlosti dodaný každou další plachtou je poloviční. Např. kolosální galéra (-20 stop) s velkou plachtou (40 stop) a dvěmi středními plachtami (12 stop každá) bude mít základní rychlost 44 stop.
Tento typ pohonu je běžný zejména na galérách, válečných lodích a dlouhých lodí. "Sada" vesel je různý počet párů vesel, který závisí na velikosti lodě; vesla jsou umístěna symetricky po obou bocích lodě. Vesla mají tvrdost 5 a mají 10 životů za kategorii velikosti trupu lodě. Základní cena vesel se rovněž mění podle velikosti trupu.
Velikost trupu | Oprava ceny |
---|---|
Malý | -20 zl |
Střední | -10 zl |
Velký | - |
Obrovský | +10 zl |
Gigantický | +20 zl |
Kolosální | +40 zl |
Při určování rychlosti lodě se pohon pomocí vesel a plachet obvykle nesčítá. Pokud budeme pokračovat v předchozím příkladu, kolosální galéra může mít rovněž i tři sady vesel. Pokud však galéra pluje pod plnými plachtami, vesla její rychlost nezvýší - už se totiž pohybuje maximální rychlostí, veslování ji nijak neurychlí.
Přesto jsou vesla velmi užitečná, protože díky nim může loď mnohem lépe manévrovat. Navíc se díky nim může pohybovat i loď v bezvětří. Dále pokud je poškozeno plachtoví lodi, vesla mohou pomoci udržet její bojovou rychlost. A konečně, vesla jsou nejlepší na manévrování na malém prostoru. Pokud je poháněna vesly, vzdálenost, kterou musí loď urazit, než se stočí o 45 stupňů je menší o 10 stop.
Některé lodě jsou taženy vodními tvory, podobně, jako koně táhnou vozy. Velikost tažných tvorů musí být stejná nebo menší, než je velikost postroje.
Tento zázrak je důkazem vynalézavosti gnómů a nebude v mnoha fantasy světech vůbec dostupný. Jakmile se jednou někde stane parní stroj běžným pohonem, ostatní metody záhy zastarají. Je sice drahý, ale umožní dosáhnout vysokou rychlost a vyžaduje mnohem menší obsluhu, než plachty nebo vesla.
Typ: Zde je uveden název pohonu, který dává základní představu o jeho povaze. Kvůli množství pozic, které vyžaduje, je některý typ pohonu omezen na trupu určitých velikostí.
Stojí pozic: Udává, kolik pozic daný systém pohonu zabere. Pamatuj, že nesmíš překročit celkový počet pozic trupu a že za každou další plachtu po té první se rychlost zvedne jen o polovinu.
Cena: Uvádí průměrnou cenu daného druhu pohonu. Ceny se mohou lišit podle dostupnosti materiálu, který je na daný pohon zapotřebí.
Rychlost: Jedná se o rychlost lodě pohybující se za pomoci daného druhu pohonu. Čísla udávají rychlost pohybu lodě ve stopách za kolo. Např. obrovská dlouhá loď je vybavena velkou plachtou (15 pozic) a třemi sadami vesel (15 pozic). Plachta dává základní rychlost 40 stop, vesla dávají druhotnou rychlost 30 stop. Obrovský trup lodi má postih -10 stop, takže tato dlouhá loď bude mít rychlost 30 stop pod plachtou a 20 stop během veslování.
Čas: Zde je uvedeno, za jak dlouho je možné dodatečné součásti lodi namontovat na loď. Za výjimečných okolností, např. když je k dispozici pomoc, nebo magické zlepšení práce dělníků, nebo velmi dobré pracovní podmínky, DM může čas potřebný na sestavení pohonu zkrátit.
Na klasických plachetnicích jsou nástavby běžným jevem. Sloužily jako ubytovací prostory, skladiště a opevněné pozice pro vojáky a lodní výzbroj; lodní nástavby přidávají další úroveň ochrany pro hlavní palubu velkých lodí.
Nástavby jsou většinou umístěny na přídi nebo na zádi, někdy na obou místech zároveň. Výzdoba nástaveb odráží základní určení lodi, stejně jako kabiny a ostatní prostory lodi. Nástavby jsou velmi účinnou ochranou, ale jejich robustní konstrukce představuje zátěž navíc, která loď zpomaluje. Jenom velké a větší trupy jsou schopny unést lodní nástavby.
Typ | Cena | Tvrdost | Životy | Postih k rychlosti | Čas |
---|---|---|---|---|---|
Dřevěné | 500 zl | 5 | 10/palec tloušťky | -5 stop | 1 týden |
Kamenné | 1 000 zl | 8 | 15/palec tloušťky | -10 stop | 2 týdny |
Kamenné, zpevněné | 1 500 zl | 8 | 20/palec tloušťky | -15 stop | 3 týdny |
Železné | 3 000 zl | 10 | 30/palec tloušťky | -10 stop | 3 týdny |
Mitrilové | 5 000 zl | 15 | 30/palec tloušťky | -5 stop | 4 týdny |
Adamantiové | 6 000 zl | 20 | 40/palec tloušťky | -10 stop | 4 týdny |
Magická obrana je často ještě mnohem účinnější, než zpevněné nástavby. Při stavbě lodi se dají použít veškeré speciální vlastnosti ze základních pravidel. Cenu těchto vylepšení vypočítej podle standardních, pro ně určených pravidel. Obrovské a větší trupy cenu zdvojnásobují.
Vzrušení z toho, když balistou vystřelíte na nepřátelskou loď, když zahřmí salva z děl, když zasviští střela z uvolněných katapultů - to jsou klasické elementy dobrodružství na moři. Níže uvádíme několik příkladů zbraní, spolu s jejich herními statistikami, které je možno dodat na loď. Pokud jsou v Dostřelu uvedena dvě čísla oddělená pomlčkou, první číslo je pásmo dostřelu zbraně a druhé je minimální vzdálenost od cíle.
Když dodáváš výzbroj na loď s malým trupem, sniž čas navíc o dva týdny. U středně velkých trupů sniž čas o jeden týden.
Zbraň | Cena | Tvrdost | Životy | Zabere pozic | Zranění | Kritika | dosah | Obsluha | Čas |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Balista* | 500 zl | 5 | 75 | 6 | 3k6 | x3 | 120 st. | 1 | 2 týdny |
Beran* | 2 000 zl | 20 | 340 | 6 | speciální | x3 | - | 10 | 4 týdny |
Bomba, kyselinová | 250 zl | - | - | - | 4k6 | - | 200/100 st. | - | - |
Bomba, ohnivá | 300 zl | - | - | - | 5k6 | - | 200/100 st. | - | - |
Bomba, tříštivá | 200 zl | - | - | - | 2k6 | - | 200/100 st. | - | - |
Dělo* | 5 000 zl | 10 | 280 | 8 | 6k6 | - | 300/100 st. | 3 | 2 týdny |
Katapult, lehký* | 550 zl | 5 | 100 | 4 | 3k6 | - | 150/100 st. | 2 | 2 týdny |
Katapult, těžký* | 800 zl | 5 | 200 | 6 | 5k6 | - | 200/100 st. | 5 | 3 týdny |
Kuše, těžká | 50 zl | 5 | 10 | 1 | 1k10 | x2 | 120 st. | 1 | 1 týden |
Kuše, opakovací | 250 zl | 5 | 10 | 1 | 1k8 | x2 | 80 st. | 1 | 1 týden |
* Tyto zbraně mohou nést pouze velké a větší trupy. |
Balista: Balista je něco jako velká kuše. Útoky provádí přímým hodem na útok (1k20), bez veškerých oprav (žádný základní útočný bonus postavy, oprava za vlastnost, apod.), s výjimkou oprav za vzdálenost. Nabití a spuštění balisty trvá 3 úplná kola.
Beran: Tyto zbraně se dávají na příď lodi a jsou určeny k tomu, aby při taranování způsobily trupu nepřátelské lodi co největší poškození. Beran zdvojnásobuje poškození způsobené taranováním a nedává žádné poškození útočící lodi.
Bomba, kyselinová: Narozdíl od mnoha podobných zařízení tohoto typu je kyselinová bomba vyrobena z hladké, silné keramiky. Uvnitř keramické koule se nachází velké množství kyseliny, která je uvolněna, když se nádoba vystřelená katapultem roztříští o pevný povrch. Bomba působí jako výbuch v poloměru do 10 stop a zraní za 4k6 kyselinou. Postavy zasažené výbuchem si musí hodit na záchranu na Reflexy (TO 20) nebo jsou bombou zraněny naplno. Při úspěchu jsou ti, kdo byli zasaženi výbuchem, zraněni jen za polovinu. Bomba zároveň zraní za polovinu každou část paluby nebo trupu, která byla zasažena výbuchem.
Bomba, ohnivá: Tato bomba působí jako kyselinová bomba, až na to, že uvnitř je místo kyseliny alchymistický oheň (viz základní pravidla).
Bomba, tříštivá: Toto strašlivé zařízení je určeno nejen k tomu, aby hodně poškodilo nepřátelskou loď, ale aby navíc způsobilo významné zranění i všem v dosahu jeho výbuchu. Bomba působí jako výbuch v poloměru do 30 stop a zraní za 2k6. Postavy zasažené výbuchem musí uspět v hodu na záchranu na Reflexy (TO 20), aby byly zraněné jen za polovinu. Bomba zraní z poloviny ohněm a z poloviny bodným zraněním.
Dělo: Děla jsou vyráběna ze silného železa a nabíjena jsou střelným prachem; jsou to ničivé zbraně, schopné rozbít loď na kousky. Dělo zraní za 6k6 kohokoli ve výbuchu o poloměru 20 stop. Postavy zasažené výbuchem musí uspět v hodu na záchranu na Reflexy (TO 20), aby byly zraněné jen za polovinu. Nabití a spuštění děla trvá 4 úplná kola. Tato zbraň nemusí být v mnoha světech vůbec dostupná; dřív, než jimi vybavíš svou loď, popovídej si na toto téma se svým DM.
Katapult, lehký: Jedná se o menší, lehčí verzi těžkého katapultu (operuje na stejném principu, viz popis této zbraně). Dva členové obsluhy ho mohou nabít a připravit ke střelbě za 5 úplných kol a zaměřit ho (nebo znovu zaměřit) za 5 minut. Může to dělat i jen jedna osoba, ale všechno pak trvá třikrát tak dlouho.
Katapult, těžký: Těžký katapult je velký stroj, který je schopen velikou silou vrhat balvany nebo těžké objekty. Při střelbě musí jeho obsluha ověřit Profesi (obléhací stroje) vůči TO 20. Pokud uspěje, tak to, kam vystřelený objekt ve skutečnosti dopadne se určí hodem 1k12 podle diagramu odchylky při střelbě (10 až 16 stop). Středem je zamýšlený cíl. Pokud v hodu neuspěje, DM si hodí tajně, podle téhož diagramu. Výsledkem je nový cíl, to, kam katapult ve skutečnosti míří. Následuje nový hod 1k12 a určení odchylky výstřelu podle tohoto nového cíle.
Např. řekněme, že katapultem zaútočíme na kamennou věž. Nepodaří se ověřit Profesi (obléhací stroje), takže DM tajně hodí 1k12. Výsledek je 11. Po nahlédnutí do diagramu DM zjistí, že skutečným cílem střelby je místo 10 stop od cíle původního, vlevo vzadu. Nyní si člen posádky hodí 1k12, výsledek je 8. Podle diagramu odchylky zjistí, že výstřel dopadl o 10 stop blíž a vlevo od aktuálního cíle, což je ve výsledku sice ve stejné vzdálenosti jako je původní cíl, ale o 20 stop vlevo.
Připravit katapult ke střelbě a nabít ho trvá obsluze v plné sestavě 8 úplných kol. Prvotní zaměření (nebo opětovné zaměření) vyžaduje navíc k nabití a přípravě ještě 10 minut. Se strojem mohou operovat i jen tři nebo čtyři členové obsluhy, ale tyto časy jsou pak trojnásobné. Méně než tři lidé tento stroj vůbec nemohou obsluhovat.
Kuše, těžká: Tato zbraň je obvykle připevněna na nástavbách nebo kastelech lodě. Její popis viz standardní pravidla.
Kuše, opakovací: Tato zbraň je obvykle připevněna na nástavbách nebo kastelech lodě. Její popis viz standardní pravidla.
Útočné možnosti lodě může magie velmi působivě zvýšit. Vylepšení začínající u magických šípů a elektřinou nabité munice jsou takřka nekonečně různorodá, zahrnují např. i berany se schopností lámání. Při nákupu nebo tvorbě magické výzbroje lodi se drž standardních pravidel pro tvorbu magických předmětů.
Jakmile je vybrán trup, je čas na přizpůsobení lodě svým požadavkům. Co vlastně jednu loď odlišuje od druhé? Přednosti lodí ti pomohou odlišit tvou loď od ostatních lodí, třeba i podobné konstrukce. Jsou obdobou odborností postavy v systému d20, protože dávají lodi punc vlastní charakteristiky a jedinečnosti.
Všechny lodě začínají s jednou předností. Je možné zakoupit i další, ale stojí to čas a peníze. Proto vybírej pečlivě, jaké přednosti své lodi dáš během její výstavby.
Loď je stavěna tak, aby pojmula více výzbroje.
Předpoklad: Loď musí mít velký, obrovský, gigantický nebo kolosální trup.
Výhoda: Pozice pro lodní výzbroj zvětši o 10.
Tajemná konstrukce způsobuje, že loď je rezistentní vůči elektřině.
Výhoda: Loď má rezistenci 10 vůči všem elektrickým efektům.
Chytrý návrh a stavba lodi umožňuje využít na ní exotický druh pohonu.
Výhoda: Loď může být vybavena kolesem nebo nějakým jiným, neobvyklým druhem pohonu.
Loď s touto předností je mnohem rychlejší než jiné lodě stejného typu.
Předpoklad: Loď musí mít malý nebo střední trup.
Výhoda: Rychlost lodě se zvýší o 5 stop.
Speciální výstavba a vybavení způsobuje, že tato loď je rezistentní vůči chladu.
Výhoda: Loď má rezistenci 10 vůči všem efektům chladu.
Speciální konstrukce lodi způsobuje, že její vesla vydrží více než vesla jiných lodí.
Výhoda: Vesla lodě mají +5 k tvrdosti.
Loď byla speciálně zpevněná pro útok taranováním.
Předpoklad: Loď musí být schopna provést taranování a musí mít beran.
Výhoda: Úspěšným taranováním způsobí loď poškození navíc o dalších 1k6.
I když je malá, tato loď je připravena k boji.
Předpoklad: Loď musí mít malý nebo střední trup.
Výhoda: Pozice na výzbroj zvětši o 5.
Loď je stavěna tak, aby pojmula o něco víc nákladu.
Předpoklad: Loď musí mít velký, obrovský, gigantický nebo kolosální trup.
Výhoda: K maximální kapacitě nákladu přidej 10 tun.
Loď je odolnější vůči ohni než jiné lodě stejného typu.
Výhoda: Trup a paluba lodi mají vůči všem ohnivým efektům rezistenci 10.
Ponorka byla zesílena tak, aby vydržela tlak větších hloubek.
Předpoklad: Loď musí být ponorka.
Výhoda: Loď je lépe přizpůsobena plavbě pod vodou. Má situační bonus +20 k hodu na Výdrž, aby vydržela poškození tlakem.
Loď je dělaná tak, aby vydržela větší poškození než jiné lodě stejného typu, takže je těžší ji potopit.
Výhoda: Životy trupu se zvýší o 5 za palec tloušťky.
Loď je tvrdší a odolnější než průměrné lodě stejného typu.
Výhoda: Tvrdost trupu a paluby lodě se zvýší o 2.
Loď klouže po vlnách rychleji než jiné lodě stejného typu.
Předpoklad: Loď musí mít velký, obrovský, gigantický nebo kolosální trup.
Výhoda: Rychlost lodě se zvýší o 10 stop.
Loď má aerodynamické tvary a je postavena tak, aby vydržela nápory živlů během dlouhých plaveb.
Předpoklad: Loď musí být velká, obrovská, gigantická nebo kolosální.
Výhoda: Loď je vhodná pro dlouhé plavby. Přidej situační bonus +4 ke všem hodům na záchranu, ověřování dovedností, atd., které souvisejí s manévrováním lodi ve špatném počasí.
Loď je konstruována tak, aby lépe snášela váhu navíc za použití těžšího materiálu, než je dřevo.
Předpoklad: Loď musí mít velký, obrovský, gigantický nebo kolosální trup a musí být postavena z alternativního materiálu (železo, mitril, adamantium).
Výhoda: Loď je konstruována tak, aby měla větší vztlak. Postih k rychlosti za alternativní materiál je díky tomu snížen o 5 stop. Postih nemůže být snížen pod 0.
Plachty a lanoví lodi je uděláno tak, aby vydrželo lépe nápory silného větru i poškození nepřátelskou střelbou.
Předpoklad: Loď musí mít velký, obrovský, gigantický nebo kolosální trup.
Výhoda: Plachty lodi mají navíc 10 životů. Tento bonus se přidává všem plachtám, tedy i těm, které jsou na loď přidávány později.
Každá přednost může být lodi dodána za základní cenu 1 000 zl, plus 1 000 zl za každou kategorii velikosti trupu nad malou. Čas potřebný k přidání nové přednosti lodi je dva týdny, plus jeden týden za každou kategorii velikosti nad malou. Např. dodání přednosti lodi s obrovským trupem bude stát 4 000 zl a pět týdnů práce navíc.
Jakmile je loď postavena, je třeba jí vystrojit, tj. vybavit ji vším, co bude pro plavbu potřebovat. Jídlo, nábytek a ostatní běžné zboží najdeš ve standardních pravidlech.
Žádná loď se nemůže plavit bez námořníků, a posádka nebude svou práci dělat zadarmo. Mimo námořníků potřebuje loď i kuchaře a kromě kapitána ještě přinejmenším jednoho lodního důstojníka. Každá obléhací zbraň na palubě pak navíc potřebuje střelmistra, CP s dovedností Profese (obléhací stroje). Základní ceny posádky za den služby jsou uvedeny níže:
Člen posádky | Plat za den |
---|---|
Střelmistr | 4 st |
Kapitán | 6 st |
Důstojník | 5 st |
Námořník | 3 st |
Lodní kuchař | 2 st |
Střelmistr: Expert 1. úrovně se 4 stupni v dovednosti Profese (obléhací stroje). Řídí palbu obléhacích zbraní lodě.
Kapitán: Expert 2. úrovně se 4+ stupni v dovednosti Profese (námořník). Je obeznámen se všemi operacemi na lodi.
Důstojník: Expert 2. úrovně se 4+ stupni v dovednosti Profese (námořník). Důstojníci slouží pod kapitánem v nejrůznějších hodnostech. Příkladem důstojníka je bocman a navigátor.
Námořník: Prostý obyvatel na 1. úrovni se 3+ stupni v dovednosti Profese (námořník).
Lodní kuchař: Expert na 1. úrovni se 4 stupni v dovednosti Profese (kuchař). Lodí kuchař je rovněž zběhlý v doplňování a udržování lodních zásob jídla a dohlíží na zdravou stravu posádky. Na každých 20 námořníků je na lodi potřeba jeden kuchař.
Velikost trupu | Počet námořníků | Zelenáči za den | Průměrní za den | Veteráni za den | Elitní za den |
---|---|---|---|---|---|
Malý | 2 | 4 st | 6 st | 7 st | 9 st |
Střední | 3 | 6 st | 9 st | 11 st | 13 st |
Velký | 6 | 13 st | 18 st | 22 st | 27 st |
Obrovský | 45 | 101 st | 135 st | 168 st | 202 st |
Gigantický | 60 | 135 st | 180 st | 225 st | 270 st |
Kolosální | 200 | 450 st | 600 st | 700 st | 900 st |
Většinu posádky tvoří námořníci. Loď s dostatečnými financemi si může najmout zkušenější námořníky, než jsou prostí obyvatelé na 1. úrovni. Naopak chudý kapitán je někdy nucen se spolehnout na posádku zcela nezkušenou. Rozlišujeme čtyři stupně schopnosti posádky: zelenáči, průměrní, veteráni a elitní. Každá úroveň předpokládá, že se liší průměrná velikost dovednosti Profese (námořník) posádky od běžných námořníků. Kvalita posádky má vliv na schopnost kapitána řídit svou loď. V tabulce výše je uveden typický počet námořníků, které jsou zapotřebí k ovládání lodí různých velikostí a také jejich celkový denní plat. Uvedené počty námořníků nezahrnují kapitána, důstojníka, ani potřebný počet kuchařů a střelmistrů.