Tento materiál má statut Otevřeného herního obsahu a je určen pro veřejné používání v rámci definice Veřejné herní licence verze 1.0a.
SRD d20 - Rasy
Typické povolání
Typické povolání postavy se nepočítá proti ní při určování penalizací zkušeností, pokud má postava více povolání.
Všechny postavy umí mluvit Obecnou řečí. Trpaslíci, elfové, gnómové, půlefové, půlorkové a půlčíci navíc mluví
příslušným jazykem své rasy. Postava, která má na 1. úrovni bonus za Inteligenci, ovládá další jazyky; jeden jazyk
navíc za každý bod bonusu začínající postavy.
Gramotnost: Každá postava kromě barbara umí číst a psát ve všech jazycích, které ovládá.
Jazyky povolání: Kněží, druidové a kouzelníci si mohou zvolit určité jazyky jako bonusové i tehdy, když je
nemají na seznamu své rasy. Tyto jazyky povolání jsou následující:
Kněz: Démonština, nebeština a ďábelština.
Druid: Sylvánština.
Kouzelník: Dračí řeč (drakonijština).
Malé postavy mají bonus velikosti +1 ke třídě zbroje, bonus velikosti +1 k hodu na útok a bonus velikosti +4 při
ověřování Skrývání.
Nosnost malých postav je jen tři čtvrtiny nosnosti středně velkých postav.
Malá postava se většinou pohybuje o třetinu pomaleji než středně velká postava.
Malé postavy musí používat menší zbraně než středně velké postavy.
- +2 Obratnost, -2 Odolnost.
- Střední velikost: Jako středně velcí tvorové nemají elfové žádné postihy ani bonusy za svou velikost.
- Základní rychlost elfů je 30 stop.
- Jsou imunní vůči kouzlům spánek a podobným efektům a rasový bonus +2 k záchrannému hodu proti kouzlům a účinkům školy zaříkání.
- Vidění v šeru: Elfové vidí dvakrát dál než lidé ve světle hvězd, při měsíčním svitu, ve světle pochodně a podobném nedostačujícím osvětlení. Vidí při něm i barvy a podrobnosti v okolí.
- Zacházení se zbraní: Elfové získávají odbornosti Zacházení s válečnou zbraní pro dlouhý meč, rapír, dlouhý luk (včetně kompozitního dlouhého luku) a krátký luk (včetně kompozitního krátkého luku) jako bonusové odbornosti.
- Rasový bonus +2 při ověřování Naslouchání, Prohledávání a Všímání. Elf, který se dostane do 5 stop od tajných nebo skrytých dveří, si může ověřit Prohledávání, jako kdyby je aktivně hledal.
- Ovládané jazyky: Obecná řeč a elfština. Bonusové jazyky: dračí řeč, gnolština, gnómština, goblinština, orkština a sylvánština.
- Typické povolání: Kouzelník. Při určování, zda má elf s více povoláními postih na zkušenosti, se povolání kouzelníka nepočítá.
- +2 Odolnost, -2 Síla.
- Malá velikost: Jako malá postava má gnóm bonus velikosti +1 ke třídě zbroje, bonus velikosti +1 k hodu na útok a bonus velikosti +4 při ověřování Skrývání, ale musí používat menší zbraně než lidé a jeho nosnost je jen tři čtvrtiny nosnosti středně velkých postav.
- Základní rychlost gnómů je 20 stop.
- Vidění v šeru: Gnómové vidí dvakrát tak daleko než lidé při měsíčním svitu, ve světle pochodně, a při podobném nedostačujícím osvětlení. Vidí při něm i barvy a detailní tvary okolí.
- Obeznámenost se zbraní: Gnómové mohou považovat gnómské hákové kladivo za válečnou zbraň místo za exotickou zbraň.
- Rasový bonus +2 k záchranným hodům proti iluzím.
- Přidej +1 ke třídě obtížnosti pro záchranné hody proti iluzivním kouzlům seslaných gnómy. Tato oprava se sčítá s jinými podobnými efekty.
- Rasový bonus +1 k hodům na útok proti orkům a skřetům.
- Úhybný bonus +4 ke třídě zbroje proti nestvůrám, které patří ke druhu obr. Když si postava nemůže počítat bonus za Obratnost k třídě zbroje (pokud nějaký má), například když je zaskočena, její úhybný bonus se nepočítá.
- Rasový bonus +2 při ověřování Naslouchání.
- Rasový bonus +2 při ověřování Řemesla (alchymie).
- Ovládané jazyky: obecná řeč a gnómština. Bonusové jazyky: dračí řeč, trpasličtina, elfština, gigantština, goblinština a orkština. Navíc gnómové mohou mluvit se savci, kteří si hloubí nory (jezevec, liška, zajíc, atp., viz níže) Tato schopnost je gnómům vrozená. Viz popis kouzla mluv se zvířaty.
- Kouzelné schopnosti: 1/den - mluv se zvířaty (pouze savci hloubící nory, trvání 1 minuta). Gnómové s Charisma alespoň 10 mají také tyto kouzelné schopnosti: 1/den - tančící světla, slyšiny, triky. Úroveň sesilatele 1.; TO záchrany 10 + oprava gnómovy Cha + úroveň kouzla.
- Typické povolání: Bard. Při určování, zda má gnóm s více povoláními postih na zkušenosti, se povolání barda nepočítá.
- Střední velikost: Jako středně velcí tvorové nemají lidé žádné postihy ani bonusy za svou velikost.
- Základní rychlost lidí je 30 stop.
- 1 odbornost na 1. úrovni navíc.
- 4 body dovednosti navíc na 1. úrovni a 1 bod navíc na každé další.
- Ovládané jazyky: Obecná řeč. Bonusové jazyky: jakýkoliv (s výjimkou tajných, jako je druidský). Viz dovednost Jazyk.
- Typické povolání: Jakékoliv. Při určování, zda má člověk s více povoláními postih na zkušenosti, se jeho povolání s nejvyšší úrovní nepočítá.
- +2 Obratnost, -2 Síla.
- Malá velikost: Jako malá postava má půlčík bonus velikosti +1 ke třídě zbroje, bonus velikosti +1 k hodu na útok a bonus velikosti +4 při ověřování Skrývání, ale musí používat menší zbraně než lidé a jeho nosnost je jen tři čtvrtiny nosnosti středně velkých postav.
- Základní rychlost půlčíků je 20 stop.
- Rasový bonus +2 při ověřování Šplhání, Skákání a Tichého pohybu.
- Rasový bonus +1 ke všem záchranným hodům.
- Bonus morálky +2 k záchranným hodům proti strachu. Tento bonus se sčítá s půlčíkovým bonusem +1 na všechny záchranné hody.
- Rasový bonus +1 k hodu na útok s vrhacími zbraněmi a praky.
- Rasový bonus +2 při ověřování Naslouchání.
- Ovládané jazyky: Obecná řeč a půlština. Bonusové jazyky: trpasličtina, elfština, gnómština, goblinština a orkština.
- Typické povolání: Tulák. Při určování, zda má půlčík s více povoláními postih na zkušenosti, se povolání tuláka nepočítá.
- Střední velikost: Jako středně velcí tvorové nemají půlelfové žádné postihy ani bonusy za svou velikost.
- Základní rychlost půlelfů je 30 stop.
- Jsou imunní vůči kouzlům spánek a podobným efektům a rasový bonus +2 k záchrannému hodu proti kouzlům a účinkům školy zaříkání.
- Vidění v šeru: Půlelfové vidí dvakrát dál než lidé ve světle hvězd, při měsíčním svitu, ve světle pochodně a podobném nedostačujícím osvětlení. Vidí při něm i barvy a podrobnosti v okolí.
- Rasový bonus +1 při ověřování Naslouchání, Prohledávání a Všímání.
- Rasový bonus +1 při ověřování Diplomacie a Získání informací.
- Elfí krev: Pro všechny účinky související s rasou se půlelf považuje za elfa.
- Ovládané jazyky: Obecná řeč a elfština. Bonusové jazyky: jakýkoliv (s výjimkou tajných, jako je druidský).
- Typické povolání: Jakékoliv. Při určování, zda má půlelf s více povoláními postih na zkušenosti, se jeho povolání s nejvyšší úrovní nepočítá.
- +2 Síla, -2 Inteligence, -2 Charisma.
- Počáteční hodnota Inteligence půlorka je vždy aspoň 3. Pokud tato oprava sníží Inteligenci postavy na 1 nebo 2, její Inteligence je přesto 3.
- Střední velikost: Jako středně velcí tvorové nemají půlorkové žádné postihy ani bonusy za svou velikost.
- Základní rychlost půlorků je 30 stop.
- Vidění ve tmě: Půlorkové vidí ve tmě do 60 stop. Toto vidění je pouze černobílé, ale jinak je jako normální zrak, takže půlorkové se mohou pohodlně obejít i bez světla.
- Orčí krev: Pro všechny účinky související s rasou se půlork považuje za orka.
- Ovládané jazyky: Obecná řeč a orkština. Bonusové jazyky: dračí řeč, gigantština, gnolština, goblinština a ďábelština.
- Typické povolání: Barbar. Při určování, zda má půlork s více povoláními postih na zkušenosti, se povolání barbara nepočítá.
- +2 Odolnost, -2 Charisma.
- Střední velikost: Jako Středně velcí tvorové nemají trpaslíci žádné postihy ani bonusy za svou velikost.
- Základní rychlost trpaslíků je 20 stop. Nicméně, trpaslíci se mohou pohybovat touto rychlostí, i když mají střední nebo těžké brnění nebo když nesou střední nebo těžký náklad (na rozdíl od jiných tvorů, jejichž rychlost je v takovýchto situacích snížena).
- Vidění ve tmě: Trpaslíci vidí ve tmě do 60 stop. Toto vidění je pouze černobílé, ale jinak je jako normální zrak, takže trpaslíci se mohou pohodlně obejít i bez světla.
- Znalost kamene: Tato schopnost dává trpaslíkům rasový bonus +2 při ověřování Prohledávání na rozpoznání neobvyklé kamenné konstrukce jako jsou pohyblivé zdi, pasti vyrobené z kamene, nová kamenická práce (a to i když vypadá stejně jako starší), vratký kamenný povrch, propadávající se kamenný strop a podobné věci. Za neobvyklé kamenné konstrukce se považují i věci, jež nejsou z kamene, ale vypadají tak. Trpaslík, který se dostane do 10 stop od neobvyklé kamenné konstrukce, si může ověřit Prohledávání, jako kdyby ji aktivně hledal; a trpaslík také může pomocí dovednosti Prohledávání hledat kamenné pasti stejně jako tulák. Trpaslík dokáže od přírody poznat, jak hluboko pod zemí se nachází, stejně snadno, jako člověk pozná, která cesta vede vzhůru.
- Obeznámenost se zbraní: Trpaslíci mohou považovat trpasličí válečnou sekeru a trpasličí urgrosh za válečnou zbraň místo za exotickou zbraň.
- Stabilita: Trpaslík má bonus +4 na ověřování vlastnosti při vzdorování zatlačení nebo podražení, když stojí na zemi (ne když šplhá, létá, jezdí nebo jinak nestojí pevně na zemi).
- Rasový bonus +2 k záchranným hodům proti jedům.
- Rasový bonus +2 k záchranným hodům proti kouzlům a kouzelným schopnostem.
- Rasový bonus +1 k hodům na útok proti orkům a skřetům.
- Úhybný bonus +4 ke třídě zbroje proti nestvůrám, které patří ke druhu obr. Když si postava nemůže počítat bonus za Obratnost ke třídě zbroje (pokud nějaký má), například když je zaskočena, její úhybný bonus se nepočítá.
- Rasový bonus +2 při ověřování Oceňování související s kamennými nebo kovovými předměty. Rasový bonus +2 při ověřování Řemesel souvisejících s kamennými nebo kovovými předměty. Ovládané jazyky: Obecná řeč a trpasličtina. Bonusové jazyky: gigantština, gnómština, goblinština, orkština, terranština a temnoobecná řeč.
- Typické povolání: Bojovník. Při určování, zda má trpaslík s více povoláními postih na zkušenosti, se povolání bojovníka nepočítá.